מנהלי עבודה רשומים: כל מה שצריך לדעת על פנקס הקבלנים

לא תמצאו מחירים כאלה באינטרנט! צרו קשר ולא תתחרטו!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:
053-3564128

מן הסתם, כבר שמעתם בעבר את המונח קבלן רשום וייתכן שאתם גם יודעים שמדובר בקבלן ששמו רשום בפנקס הקבלנים של רשם הקבלנים במשרד השיכון. יחד עם זאת, בפנקס הזה רשומים לא רק קבלני בניין, קבלני שיפוצים וקבלנים בתחומי בניין ופיתוח אחרים, אלא גם בעלי מקצועות חשובים ומרכזיים בענף הבניין, ובראשם מנהלי עבודה. מנהלי עבודה רשומים הם מנהלי עבודה שעומדים בכל הקריטריונים הנדרשים על פי נהלי משרד העבודה ומשרד השיכון, בעלי השכלה רשמית, ניסיון ורקורד של עבודות בתחום ובפנקס הקבלנים תוכלו לאתר אותם על פי תחום ההתמחות שלהם ועל פי ההתאמה שלהם לסוגי פרויקטים שונים לפי היקף התקציב של הפרויקט. על נושא זה ועוד מסבירים לכם בשורות הבאות, המומחים של המרכז ללימודי בניין.

מנהל עבודה רשום

מה זאת אומרת מנהל עבודה רשום?

מנהל עבודה הוא מקצוע שנמצא תחת פיקוח של משרד העבודה והרווחה ולא בכדי. מנהל עבודה היא אחת הפונקציות החשובות ביותר בכל פרויקט הבניה, בהיותה אחראית על ניהול הפרויקט כולו ועל הבטיחות בפרויקט. מעורבותה של המדינה בפיקוח על המקצוע נובעת בעיקר מרצונה של המדינה לפקח על נושא הבטיחות באתרי הבנייה אבל גם בכדי להבטיח שעבודות הבנייה עצמן מבוצעות בצורה המקצועית הנדרשת ומבטיחות גם את בטיחותם ושלמותם של המבנים עצמם. כחלק מתהליך הפיקוח, מפקח משרד העבודה על נושא הלימודים של קורס מנהל עבודה, הסמכת מנהלי עבודה ורישוי מנהלי עבודה. למעשה, מנהלי עבודה מורשים הם מנהלי עבודה רשומים, אשר מופיעים בפנקס הקבלנים של משרד השיכון ומסווגים לפי קטגוריות פרויקטים.

איך נרשמים?

תהליך הרישום של מנהלי עבודה רשומים הוא תהליך בירוקרטי, אך כזה שמחייב את מנהל העבודה המבקש להירשם, לעמוד במספר קריטריונים שהוגדרו על ידי משרד העבודה. קריטריונים אלה עוסקים בניסיון וותק, השכלה קודמת, סך שנות לימוד, רקורד של פרויקטים, השכלה רשמית בתחום ניהול העבודה ומעבר מבחן הסמכה כנדרש. מנהלי עבודה שיעמדו בקריטריונים הנדרשים יוכלו להפוך למנהלי עבודה רשומים וליהנות משורה ארוכה של פרויקטים ומכרזים שפתוחים אך ורק לאנשי מקצוע רשומים בענף הבניין. את תהליך הרישום כדאי להשלים בליווי גורם מקצועי המתמחה בכך ויכול לקצר מאוד תהליכים ולהבטיח שתשלימו את תהליך הרישום במהירות וביעילות.

ראו גם: קורס קבלן רשום

לימודים רשמיים כחלק מתהליך הרישום

אחד התנאים המרכזיים בתהליכי הרישום של מנהלי עבודה רשומים הוא השכלה רשמית בתחום ניהול העבודה. למעשה, מנהל עבודה בישראל חייב להיות בעל השכלה רשמית בתחום, קרי לעבור קורס מנהלי עבודה עם מינימום שעות אקדמיות ומעבר של מבחן ההסמכה בתום הלימודים. אנשים המתפקדים כמנהלי עבודה בפרויקטי בניה ובכלל, מבלי שעברו את ההכשרה הנדרשת, מבצעים למעשה את עבודתם בצורה בלתי חוקית. למעשה, מנהל עבודה על פי חוק בישראל הוא בהכרח גם מנהל עבודה רשום, ותהליך הרישום עצמו נועד בעיקר למנהל העבודה עצמו שמעוניין בכך ששמו יופיע ברשומות המתאימות.
הקבלה ללימודי מנהל עבודה מותנים בעמידה במספר תנאים של ותק והשכלה קודמת בהתאם להוראות משרד הפנים ועל פי נהלי משרד העבודה. אם אתם עומדים בקריטריונים אלה, תוכלו להצטרף ללימודי המקצוע, להשלים את הקורס בתוך כשנה ולקבל הסמכה בתום הלימודים ולאחר שעברתם בהצלחה את מבחן ההסמכה המסכם. או אז תהפכו גם למנהלי עבודה רשומים ואתם רק תצטרכו להשלים את תהליך הרישום הטכני. את כל אלה תוכלו להשלים במסגרת המרכז ללימודי בניין שמציע לכם קורס מקצועי, מוכר על ידי משרד העבודה והרווחה ועל ידי משרד הפנים ואשר מעניק לכם הסמכה אוטומטית עם סיום הקורס בהצלחה.

 

קבלן רשום מנהל עבודה

קבלן רשום מנהל עבודהבמדינת ישראל יש רק דרך אחת לקיים פעילות קבלנית בצורה חוקית והדרך הזאת נקראת קבלן רשום. קבלן רשום הוא קבלן ששמו מופיע בפנקס הקבלנים המנוהל על ידי רשם הקבלנים במשרד השיכון, והמשמעות של הופעת שמו בפנקס זה היא, שאותו קבלן עבר בדיקה יסודית ונמצא כי הוא עומד בקריטריונים הנדרשים על מנת לקבל רישיון קבלן על פי מה שמוגדר בחוק ובתקנות. אם כך, כל אחד יכול להיות קבלן באמצעות תהליך של קבלת רישיון קבלן, או שלא. במקרה של רישיון קבלן רשום מנהל עבודה הוא איש מקצוע שיכול להגיש בקשה לרישיון וכך גם מהנדס ואדריכל, אבל לא כל אחד יכול פשוט להירשם כקבלן רשום. מי כן יכול ובמה זה כרוך? על כך בשורות הבאות.

 

מי יכול להיות קבלן רשום מנהל עבודה?

ובכן, קבלן רישיון קבלן הוא תהליך פרוצדורלי שבו נבחנת עמידתו של המבקש בקריטריונים המקצועיים שהוגדרו בתקנות. קריטריונים אלה כוללים שניים מרכזיים ואלו הם: פעם אחת הסמכה מקצועית מטעם מוסד השכלה רשמי ומוכר ופעם שנייה וותק מקצועי בהיקף המינימלי המוגדר בתקנות בכפוף לסוג ההסמכה המקצועית. במילים אחרות, בכדי לקבל רישיון קבלן ולהפוך לקבלן רשום, על המבקש להיות בעל ניסיון של מספר שנים (כמוגדר בתקנות) בתפקיד מסוים (שמוגדר גם הוא בתקנות) כשבידיו הסמכה מקצועית ממוסד השכלה רשמי ומוכר. אם אין לכם את ההסמכה המקצועית הנדרשת ואם לא צברתם ניסיון בתפקיד מסוים המבוסס על הסמכה זו, עדיין תוכלו להגיש בקשה לקבלן רשום, אבל לא תוכלו לקבל את הרישיון בפועל. ומהן אותן הסמכות מקצועיות המוגדרות בתקנות?

ובכן, במקרה של קבלן רשום מנהל עבודה, מהנדס, אדריכל, הנדסאי וטכנאי בנייה הם אנשי המקצוע שיכולים להגיש בקשה לקבלת רישיון ורישום בפנקס הקבלנים. כל אחת מהאפשרויות הללו יכולות להוביל אתכם אל עבר הרישיון המיוחל, אך כל אחת מהן כרוכה בתנאים שונים. כך למשל, אם השלמתם לימודי הנדסת בניין או אדריכלות בניין וצברתם ניסיון של שנתיים בתפקיד מהנדס או אדריכל, תוכלו כבר להגיש בקשה לקבלת רישיון קבלן. אם ההשכלה שהשלמתם היא ברמה של הנדסאי או טכנאי בנייה, יהיה עליכם לצבור ניסיון של 4 שנים ובכדי להשיג רישיון קבלן רשום מנהל עבודה יזדקק ל-6 שנות ניסיון כמנהל עבודה באתר בנייה וכמובן להסמכה מקצועית מטעם מוסד לימודים מוכר.

 

 

מה חשוב לדעת לקראת תהליך הגשת הבקשה לקבלן רשום מנהל עבודה?

ובכן, כאמור, במקרה של בקשת רישיון קבלן רשום מנהל עבודה זקוק ל-6 שנות ניסיון כמנהל עבודה בפועל באתר בנייה. יחד עם זאת, ממש כפי שקבלן יכול להתנהל בצורה לא חוקית וללא רישיון, כך יכול גם מנהל עבודה ולכן עצם העובדה שעבדתם כמנהלי עבודה לא מעניקה לכם אוטומטית את העמידה הנדרשת בקריטריונים. לעניין זה, מנהל עבודה ייחשב אך ורק אדם שהשלים השכלה רשמית והוסמך כמנהל עבודה על פי החוק. הסמכה זו מבוצעת במסגרת מוסדות לימוד שהוכרו על ידי משרד העבודה לעניין זה ובמסגרת לימודים המבוססים על תכנית לימודים שכוללת את כל הנושאים שהגדיר משרד העבודה כהכרחיים על מנת לקבל את ההסמכה המקצועית הנדרשת.

לפני שאתם פונים למשרדי רשם הקבלנים עם בקשה להירשם כקבלן רשום, חשוב שתוודאו כי אתם עומדים בקריטריונים הנדרשים, שכן אין פשרות בעניין זה. אם אתם נדרשים להשלמת ניסיון מקצועי, יהיה עליכם להמתין עד שתצברו את מספר השנים הנדרש על מנת לעמוד בקריטריון זה. במידה וחסרה לכם ההסמכה המקצועית, חשוב מאוד שתוודאו כי אתם משלימים אותה במוסד לימודים מוכר על ידי משרד העבודה ושתהליך ההסמכה כולל את הנושאים ההכרחיים שהוגדרו על ידי משרד העבודה. ישנן כמובן תכניות לימוד הכוללות מעגלי ידע נוספים מעבר למינימום הנדרש לצורך רישום בתור קבלן רשום מנהל עבודה ואתם בהחלט יכולים לבחור בתכניות אלה אם באותה הזדמנות אתם רוצים גם להעשיר את הידע המקצועי שלכם בתחום. יחד עם זאת, אם כל מה שמעניין אתכם הוא קבלת רישיון הקבלן, תוכלו להסתפק בתכנית לימודים מינימלית הכוללת אך ורק את הנושאים ההכרחיים למטרה זו. סיוע וליווי של גורם מקצועי המתמחה בתחום של הוצאת רישיון קבלן, יכולים לסייע לכם מאוד בניהול יעיל של התהליך.

קבלן רשום מנהל עבודה – גם אתה יכול

קבלן רשום מנהל עבודה

על פי 'חוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות', אשר בא להסדיר את תחום הקבלנים בישראל ומגדיר קבלנים רשומים, ע"פ מבחנים ותבחינים שונים, רשאים קבלנים עצמאיים או חברות לפעול לצורך קבלת תעודת קבלן רשום ולהירשם בפנקס הקבלנים. מה שרבים אינם יודעים, זה שלא רק קבלנים מהנדסים או אדריכלים יכולים להירשם בפנקס הקבלנים. גם מנהלי עבודה מנוסים – יכולים לעשות זאת ולהרוויח מכך הרבה יותר.

על השכלה וניסיון

החוק הוותיק, מגדיר את האנשים אשר רשאים לגשת לתהליך קבלת רישיון קבלן ורישום בפנקס הקבלנים הרשומים. לצורך כך, מלבד הדרישות לניקיון כפיים וניהול עסק על פי חוק,  מתייחס החוק ל-2 היבטים חשובים המהווים את המסננת העיקרית.

הראשון שבהם הוא תחום ההשכלה. על המבקש להימנות על הקבלנים הרשומים להוכיח כי הוא סיים בהצלחה לימודים בתחומי ההנדסה או האדריכלות וכי הוא עמד בכל דרישות התואר. גם הנדסאים וטכנאים רשאים להגיש בקשה, אולם אז עליהם להציג תנאים מחמירים יותר לגבי התבחין השני.

התבחין השני הוא ניסיון בעבודה. ניסיון מוכח הוא אבן יסוד בחלק הדרישות ויש צורך להציג מסמכים רבים המעידים כי קיים. יתרה מזו, על הניסיון להיות בענף או הסיווג הרלוונטיים אליהם מבקש הקבלן להירשם. גם אם אתה קבלן צבע מנוסה, לא תוכל לעסוק כבדרך אגב ולהירשם, לדוגמא, כקבלן כבישים או קבלן תשתיות.  בעוד אדריכלים ומהנדסים צריכים לעמוד בניסיון מעשי בשטח של שנתיים מתוך חמש השנים האחרונות, טכנאים ומהנדסים צריכים לאחוז בניסיון רלוונטי, על פני ארבע שנים מתוך 8 השנים האחרונות.

מסלול קבלן רשום מנהל עבודה

אלא שכאמור, קיים מסלול נוסף – קבלן רשום מנהל עבודה. הסיבה נעוצה בכך שבפועל, קבלני העבודה החיים את השטח, הם המנוסים ולעיתים המכירים בצורה הטובה ביותר את הנדרש בתאוריה ובמעשה. לכן, ניתנה גם להם ההזדמנות להירשם כקבלן רשום. לצורך כך, עליהם להוכיח 6 שנות עבודה כמנהלי עבודה באתרי בניה, מתוך 12 השנים האחרונות.

למה בכלל להיות קבלן רשום?

כולנו רוצים להתפתח ולגדול ולעשות יותר לביתנו. חלקנו גם מואסים בהיותנו שכירים כמנהלי עבודה ורוצים להפוך לקבלנים עצמאיים בעצמנו. לרישום בפנקס הקבלנים הרשומים יתרון גדול בכך שהוא מאפשר לנו עבודה על פרויקטים בהיקף כספי גדול יותר וכן את הזכות להשתתף במכרזים ממשלתיים וציבוריים משמעותיים, שבצידם כסף גדול יותר.

בנוסף, גם המעמד שלך כמנהל עבודה יכול לעלות והשכר בצידו. הסיבה נעוצה בכך, שרבים מהקבלנים הרשומים, גם הם אינם אדריכלים או מהנדסים ואפילו לא מנהלי עבודה בדימוס. כדי לקבל את הרישום, הרי שהם שוכרים ומעמידים בראש הפרויקט קבלן רשום מנהל עבודה מנוסה, אשר מוגדר בחוק כקבלן הרשום והוא נציגם והאסמכתא לאפשרות שגם הם יהיו נחשבים כרשומים. בכך למעשה, תתחיל להיות מחוזר על ידי קבלנים גדולים וגם אם לא תהפוך להיות עצמאי, תגדיל את כושר ההשתכרות שלך.

 

 

קבלן רשום מנהל עבודה – התהליך

כדי להיות קבלן רשום מנהל עבודה, עליך להציג מסמכים רבים הצהרות והוכחות בדבר הניסיון שלך. חלק ממסמכים אלו הינם פורמליים, כמו תעודות, מסמכים, טפסי מס הכנסה וכד' וחלקם תצהירים, למשל ממעבידים לשעבר או מתצהירים של רשויות מקומיות ותצהירים שהוגשו עבור פרויקטים בעבר. את כל הנ"ל יש לאסוף, בצורתם המקורית ולהגיש באופן מסודר ומדוקדק. משימות רבות אלו,  הופכים את התהליך של רישיון קבלן רשום המורכב גם כך, למורכב עוד יותר בהתייחס לקבלן רשום מנהל עבודה.

לא רק הצד הבירוקרטי מתיש וקשה, גם הצד המהותי מורכב הרבה יותר וישנה הקפדה יתרה של רשם הקבלנים ביחס למנהלי עבודה. לגביהם- התבחינים מחמירים יותר והם עצמם נבחנים בצורה מדוקדקת יותר. לעיתים יהיה צורך לעמוד בפני וועדות, להגיש ערערים וכו'.

ניקח אותך להצלחה

אבל אנחנו כאן כדי להגיד שלא תיפול רוחכם. אתם יכולים להיות קבלן רשום מנהל עבודה בסופו של תהליך ולמרות הכל. כל שתדרשו הוא לחבור לחברת רישום קבלנים מקצועית ומנוסה, אשר תנהל את כל התהליך עבורכם. לחברה כזו, יש היכרות רבה, ארוכה וקרובה עם הוועדות השונות והאגפים ברשם הקבלנים ועם החוק והדרישות המצויות בו. לצד סיוע באיסוף המסמכים, מילוי הטפסים והגשת הבקשות, החברה תוכל להכין אתכם טוב יותר להופעה בפני ועדות, במידה ותדרשו וכן לייצג אתכם בפורומים השונים.

אנחנו בחברת יובל סגל בעלי ניסיון עשיר ברישום קבלנים ותהליכי קבלן רשום מנהל עבודה. נדאג לייצג אותך על הצד הטוב ביותר ולהפוך את התהליך כולו לפשוט, קצר, יעיל וחסכוני ובעיקר- מוצלח.

 

 

 

 

אז מה היה לנו בכתבה:

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:
053-3564128

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!