קבלן לא רשום ברשם הקבלנים

לא תמצאו מחירים כאלה באינטרנט! צרו קשר ולא תתחרטו!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:
053-3564128

 

קבלן לא רשום ברשם הקבלנים

אתם רוצים לבצע עבודת שיפוצים, להחליף צנרת אינסטלציה או אפילו לבנות את ביתכם ואתם מחפשים, בצדק, קבלן רשום. אלא שבבדיקות שערכתם אתם מגלים שהקבלן שאותו אתם בוחנים אינו רשום בפנקס הקבלנים. האם קבלן לא רשום ברשם הקבלנים הוא בהכרח קבלן לא רשום? האם ייתכן שמדובר במצב זמני למשל לאור הצורך בחידוש רישיון הקבלן? האם זה משנה מבחינתכם? על שאלות אלו ועוד תמצאו את התשובות בשורות הבאות.

 

מה זה בדיוק רשם הקבלנים?

ובכן, במשרד השיכון ישנו גורם מקצועי הנקרא רשם הקבלנים שהוא בעצם מנגנון שלם שאחראי על כל הנושא של רישוי ופיקוח על קבלנים בישראל. כלי הפיקוח המרכזי שעומד לרשות רשם הקבלנים הוא פנקס הקבלנים. כל קבלן שעובר את התהליך של בקשת רישיון קבלן והתברר כי הוא עומד בכל הקריטריונים המוגדרים בחוק ובתקנות, מקבל לידיו תעודת קבלן רשום ובמקביל, שמו מתווסף לפנקס הקבלנים בסיווג המתאים לו. רשם הקבלנים הוא הגורם שמחליט מי יקבל רישיון ומי לא, כמובן לא בשרירות לב או דעת, אלא על פי קריטריונים מסודרים והוא גם הגורם המקצועי שאחראי על פיקוח על אותם קבלנים רשומים ועל חידוש הרישיון שלהם מדי תקופה.

 

האם קבלן שאינו רשום בפנקס הקבלנים הוא בהכרח לא מורשה?

ובכן, קבלן לא רשום ברשם הקבלנים הוא מצב שיכול להתרחש בשני מצבים מרכזיים: הקבלן מעולם לא הגיש בקשה להפוך לקבלן רשום ומעולם לא קיבל רישיון ולכן אינו מופיע בפנקס הקבלנים. האפשרות השנייה היא שמדובר בעקרון בקבלן רשום שתוקף הרישיון שלו פג והוא טרם חידש אותו. על כן, אם אתם מתנהלים מול קבלן מסוים שיבצע עבורכם את הפרויקט והוא מצהיר בפניכם שהוא קבלן רשום אך אינכם מוצאים את שמו בפנקס הקבלנים, עליכם לבחון מדוע אלו הם פני הדברים והאם מדובר בכך שהרישיון שלו פשוט לא בתוקף ועליו לחדש את הרישיון, או שהוא פשוט מציג לכם מצג שווא.

ובכל זאת, האם משנה הסיבה לאי רישומו בפנקס?

אחרי שאמרנו את כל זה, נשאלת השאלה האם זה בכלל משנה מדוע אותו קבלן אינו מופיע בפנקס הקבלנים. האם קבלן לא רשום ברשם הקבלנים מכיוון שמעולם לא היה לו רישיון קבלן שונה מקבלן בעל רישיון לא בתוקף והתשובה היא שברמה החוקית זה לא משנה ומבחינתכם זה לא צריך להיות משנה. כל עוד שמו של הקבלן לא מופיע בפנקס הקבלנים, מבחינתכם הוא אינו קבלן רשום ולא משנה מהי הסיבה. ומדוע? ובכן, לבחירה לעבוד עם קבלן רשום יש סיבות טובות. פרט לכך שאתם יודעים כי אותו קבלן עומד בכל הקריטריונים המקצועיים שאותם בוחנת עבורכם הרשות המתאימה (רשם הקבלנים) ופרט לכך שאתם יודעים כי אותו קבלן גם מפוקח על ידה, קבלן שאינו מופיע בפנקס הקבלנים הוא קבלן שפשוטו כמשמעו פועל בניגוד לחוק. זאת אומרת שאם רכשתם אתם, או רכש הקבלן פוליסת ביטוח לטובת הפרויקט, הרי שהביטוח לא יחול במקרה של אירוע ביטוחי, שכן כל פוליסת ביטוח מותנית בהתנהלות חוקית של הקבלן וכשחברת הביטוח תגלה שהקבלן לא היה רשום במועד ביצוע הפרויקט, היא פשוט לא תבטח את האירוע.

אז ייתכן שהקבלן פשוט לא חידש את הרישיון שלו בזמן, אבל מבחינתכם זה לא משנה. עצם היותו לא רשום במועד ביצוע הפרויקט שלכם זה בדיוק כמו קבלן שאינו רשום כלל בפנקס הקבלנים ומעולם לא היה רשום בו. גם אם הקבלן מיידע אתכם בכך שהוא קבלן רשום והוא רק צריך לחדש את הרישיון, אתם מבחינתכם לא יכולים להסתמך על הבטחה כזאת מצידו. מבחינתכם קבלן לא רשום ברשם הקבלנים הוא קבלן לא רשום ועד שהוא לא יחדש את הרישיון שלו ותוכלו לראות את שמו מופיע בפנקס הקבלנים, אתם פשוט לא רוצים לעבוד איתו.

מצד שני, עצם זה שקבלן פספס את מועד תשלום האגרה לחידוש הרישיון, זה לא כמו קבלן שבאופן מודע פועל בניגוד לחוק ומעולם לא נרשם כקבלן רשום. בהיבט הזה כן יש הבדל בין שני המקרים, אבל במבחן התוצאה יש רק מבחן אחד שאתם צריכים לבחון: היותו של הקבלן רשום בפנקס הקבלנים במועד ביצוע הפרויקט שלכם ועוד לפני כן, במעמד החתימה על החוזה ותחילת הפרויקט.

 

למה לא מומלץ להיות קבלן לא רשום ברשם הקבלניםלא לחינם רבים מן הקבלנים בישראל פועלים על מנת לקבל רישיון ולהירשם כקבלן רשום בפנקס הקבלנים. אלו שכבר רשומים, מקפידים ודואגים פעם בשנתיים לחדש את הרישום שלהם. הם לא עושים זאת רק מטעמי כבוד או על מנת להיות רק שייכים לאיגוד כלשהו. החוק המקורי אומנם נועד כדי להסדיר את ענף הבניה בישראל אבל בפועל הוא משמש כקרש קפיצה וכפתח להזדמנויות עסקיות רחבות יותר.

לכן, קבלן לא רשום ברשם הקבלנים יישאר לעולם מאחורי קבלן רשום ומראש לא יהיה בעל יכולות להשתתף בפרויקטים רבים או להרוויח סכומים גבוהים יותר. הנה כמה מן היתרונות הבולטים אשר קבלן לא רשום ברשם הקבלנים מחמיץ:

 

פרויקטים נפתחים בפניך

ברגע שאתה נרשם בפנקס הקבלנים וכחלק מן התהליך, אתה מסווג למעין דרגה אשר מסמנת את גודל הפרויקטים בהם אתה יכול להשתתף. אם קבלן לא רשום ברשם הקבלנים יכול לגשת לפרויקטים בהיקף של כ-89,000 ₪, הרי שקבלן רשום יכול לגשת לפרויקטים בהיקפים גדולים הרבה יותר. מנגד הסיווג שהוא מקבל, מגדיר עבורו את המקסימום הנוכחי בו הוא יכול להשתתף. עם הזמן, או בחלוף שנה אחת, ולאחר שהציג פרויקטים בהיקף 70% מן המותר לו, הוא יוכל לבקש לשנות את הסיווג ובכך להגדיל את היקף עסקאותיו.

 

השתתפות במכרזים ובפרויקטים ציבוריים

בעוד קבלן לא רשום ברשם הקבלנים אינו רשאי לגשת לעבודות של גופים ציבוריים או משרדי ממשלה, הרי שהדלת למכרזים אלו פתוחה בפני מי שנרשם בפנקס הקבלנים. זהו יתרון עצום, שכן משרדי הממשלה, גופים ציבוריים ואפילו חברות גדולות מאוד שמים כתנאי סף במכרזים ובפרסומים שלהם את הדרישה להיות קבלן רשום. בכך למעשה גם נפתחת לך הדלת למכרזים גדולים ומשמעותיים, היכולים להזניק אותך קדימה.

 

חותמת איכות ותעודת יושר

תחשבו רגע על עצמכם: הייתם הולכים למוסכניק שלא עבר הכשרה מתאימה, כדי לטפל ברכב שלכם? הייתם הולכים לניתוח אצל רופא שלא הוסמך לכך? אפילו שהחוק אינו הרמטי וניתן למצוא בישראל בקלות קבלן שלא רשום ברשם הקבלנים, הרי שבפועל, כמעט כל מי שמחפש קבלן לפרויקט הבניה שלו – מחפש קבלן עם רישיון קבלן רשום. זה נכון לגבי אנשים פרטיים, חברות, יזמים ובעצם כמעט כל גוף גדול כקטן בישראל.

הסיבות לכך הן ברורות. מי שרשום כקבלן אצל רשם הקבלנים הוא למעשה מפוקח והדבר מעיד כי הוא יצטרך לעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר. רשם הקבלנים מנהל מעקב אחרי הקבלנים וניתן להגיש אליו גם תלונות. כך שבעצם, כאשר אתה מתקשר עם קבלן רשום– אתה מתקשר עם מישהו שמחויב לסטנדרט גבוה ושבודקים כי הוא עומד בסטנדרט זה. מנגד, אם אתה מתקשר עם קבלן לא רשום ברשם הקבלנים, אתה מתקשר עם קבלן שאין לו אבא או אמא.

יתרונות מול הגופים הפיננסיים

אנחנו מאחלים לכולכם הצלחה וכניסה לפרויקטים הגדולים באמת, כתוצאה מהאופציות שיפתחו בפניכם עם הרישום בפנקס הקבלנים. אך כמו שכל אחד בענף הקבלנות יודע, כדי להיכנס לפרויקטים אנו זקוקים למימון. זה יכול להיות הלוואה מהבנק או אשראי כזה או אחר- אשר נותנים לנו את האוויר לנשימה בתחילת הפרויקט ובשלב ההשקעה, עד להגעת הרווחים. כעת חשבו על עצמכם בתור הבנק: האם תתנו בקלות אשראי או הלוואה למישהו שלא ברורה מידת אמינותו או ניסיונו בניהול פרויקטים גדולים? מנגד, אם אתם רשומים כקבלן רשום, אתם נושאים עמכם מעין תעודה המוכיחה כי נבדקתם ונמצאתם ראויים וכי אתם עומדים בראש חברה מנוסה ומוכחת. זה יסמן לבנקאים- שחברה כזו אינה חברת עורבא פרח.

 

שאיפה ואפשרות להתפתח ולגדול

בעוד קבלן לא רשום ברשם הקבלנים, נשאר לנצח כלוא, לפחות באופן חוקי, תחת תקרת היקף הפרויקטים המותרים לו, הרי שקבלן שנרשם, זכאי להשתתף בפרויקטים רבים המותרים ברמת הסיווג החדשה שלו. אלא שכמי ששואפים להצלחה, נרצה אם הזמן לגדול, להתפתח ולהרוויח הרבה יותר. לצורך כך, נצטרך לעבור לדרגה הבאה. אם אנחנו כבר רשומים בפנקס הקבלנים, נוכל לעשות זאת ביתר קלות. לאחר כשנה והוכחה כי ביצענו פרויקטים בהיקף של 70% מרמת הסיווג שלנו, אנו יכולים לבקש מעבר לדרגה הבאה.

 

איך עוברים לצד היתרונות?

היתרונות הם ברורים. וברור עוד יותר כי לא משתלם להיות קבלן לא רשום ברשם הקבלנים. אם טרם נרשמתם, בשל החששות הכרוכים בתהליך או בגלל הבירוקרטיה המייגעת שבו- הרי שאתם לא לבד. קבלנים רבים מונעים מעצמם את ההתפתחות והרווחים רק בגלל חוסר הכוח והרצון להתמודד עם המערכת הפקידותית.

כאן אנחנו בחברת יובל סגל נכנסים לתמונה. לנו ניסיון רב שנים ברישום קבלנים בפנקס הקבלנים ואנו נדריך אותך צעד צעד, תוך לקיחת אחריות על כל התהליכים והמהלכים וניהול התיק שלך מא' ועד לסוף הטוב.

 

אז מה היה לנו בכתבה:

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:
053-3564128

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!