בדיקת קבלן רשום

לא תמצאו מחירים כאלה באינטרנט! צרו קשר ולא תתחרטו!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:
053-3564128

ובכן, אם אתם עומדים לפני הזנקת פרויקט בנייה והחלטתם לנהל את הפרויקט כולו באמצעות קבלן רשום בלבד, כבר עשיתם יותר מחצי הדרך וכעת רק נותר לכם לבצע בדיקת קבלן רשום. בדיקה זו היא לכאורה פשוטה מאוד – כל שאתם צריכים לעשות הוא לוודא ששמו של הקבלן איתו אתם רוצים לעבוד, מופיע בפנקס הקבלנים של רשם הקבלנים במשרד השיכון. האמת לא רחוקה מזה אבל היא טיפה יותר מורכבת ועליה נדבר בשורות הבאות.

רישום קבלן – לא רק רישום שמות

המחשבה שקבלן רשום הוא פשוט מאוד קבלן ששמו רשום בפנקס הקבלנים היא מחשבה רווחת מאוד בציבור הרחב, אבל זהו לא באמת המצב. פנקס הקבלנים מחולק לעץ שלם של סעיפים המחלק את עולם הקבלנים לשורה ארוכה של מקצועות ראשיים ומקצועות משניים. כאשר קבלן עובר תהליך של רישום, חלק מרכזי בתהליך זה הוא החלק של סיווג הקבלן, קרי החלק שבו נקבע מהו הסעיף המקצועי הספציפי שבו יהיה רשום הקבלן. כך למשל, בצורה הפשוטה ביותר, ישנו קבלן שרשום כקבלן אינסטלציה, בעוד אחר רשום כקבלן חשמל. ישנו קבלן אחר שרשום כקבלן גמר ואחר כקבלן שלד. ישנו קבלן שרשום כקבלן לעבודות בניה הנדסיות ואחר לעבודות בנייה פרטיות בלבד. הסיווגים הם רבים ומגוונים מאוד וישנה חשיבות רבה מאוד לוודא שהקבלן שאתם רוצים לעבוד איתו, רשום בסיווג שמתאים לכם. כך למשל, אם אתם מחפשים קבלן שלד שיבנה לכם את שלד הבניין, אתם לבטח לא רוצים לשכור קבלן שמסווג כקבלן גמר ולבטח לא קבלן שרשום כקבלן אינסטלציה.

מעבר לסיווג המקצועי, ישנו קריטריון נוסף שעל פיו נרשם הקבלן בפנקס הקבלנים ולקריטריון הזה קוראים היקף הפרויקט. פנקס הקבלנים מחולק למעשה להיקפים שונים של פרויקטים במונחים כספיים. כל קבלן שרשום בפנקס הקבלנים, רשום גם בהיקף פרויקט מסוים. כך למשל, ישנו קבלן שרשאי לעסוק כקבלן בתחומו אך ורק בפרויקטים שהיקפם אינו עולה על חצי מיליון ש"ח. קבלן אחר יוכל להיות מעורב גם בפרויקטים בהיקף של שני מיליון עד חמישה מיליון שקלים. קבלן אחר יוכל להיות מעורב בכל פרויקט בכל היקף. גם בהיבט זה, חשוב מאוד שתהיה התאמה בין היקף הפרויקט שלכם, הפרויקט שעבורו אתם שוכרים את הקבלן ובין היקף הפרויקטים שבהם הוא רשאי להיות מעורב.

בדיקת קבלן רשום

מדוע חשוב לעבוד עם קבלן רשום ומדוע חשוב לעשות את זה נכון?

כעת, נבין מדוע בדיקת קבלן רשום חייבת להתבצע בצורה מדויקת על פי שני הקריטריונים שציינו לעיל, אבל לפני כן, מדוע בכלל לעבוד עם קבלן רשום? ובכן, קבלן רשום הוא איש מקצוע שהרשויות בדקו את הרמה המקצועית שלו, את הניסיון שלו ואת ההשכלה הרשמית שלו ומצאו שהוא עומד בכל הקריטריונים הנדרשים על מנת לעסוק במקצוע הקבלנות. מעבר לכך, המעמד של קבלן רשום הוא נכס בידי כל קבלן, ולכן כאשר אתם עובדים עם קבלן רשום תוכלו להיות בטוחים שאותו קבלן יעשה כל שביכולתו על מנת לא לסכן את מעמדו זה, וזה כמובן פועל אך ורק לטובתכם.

כעת מדוע חשוב לבצע בדיקת קבלן רשום בצורה מדויקת? מכיוון שכל הנושא של קבלן רשום משפיע על שורה של היבטים בניהול הפרויקט שלכם, ובכלל זה על ביטוח, על חוקיות ההליך, על אחריות פלילית במקרה של אסון, פגיעה גופנית של אחד הפועלים והיבטים אחרים. האחריות שלכם היא לא רק לעבוד עם קבלן רשום, אלא עם הקבלן הרשום הנכון, בסיווג הנכון ובהיקף הנכון של הפרויקט.

בדיקת קבלן רשוםנניח שהייתם צריכים לעבור ניתוח בברך, האם במקום לפנות לכירורגיה אורתופדית, הייתם הולכים לרופא אף -אוזן -גרון? כנראה שלא, אפילו אם הוא היה מומחה בעל שם עולמי. כך גם בעולם הבניה. להגיד שכל קבלן הוא קבלן מוכשר לכל דבר, זו טעות והטעיה. בדומה לרפואה, אי ביצוע עבודה מסויימת ע"י מומחה לה, מהווה סיכון גדול. לכן כאשר מנהל פרויקטים ממשלתי או ציבורי ואפילו כאשר לקוחות פרטיים מחפשים קבלן, הם עושים בדיקת קבלן רשום ומקפידים על כזה, בעל ההתמחות הספציפית.

אין דרך אמיתית לדעת מהקבלן עצמו, האם הקבלן שהם פונים אליו באמת מומחה, למשל בעבודות שלד ובטון או רק בבניה טרומית? האם קבלן אחר, רשאי לעסוק בחשמלאות או רק במה שקשור למתקני קירור? לכן נעזרים ב'פנקס הקבלנים', שם מצוינים כל הקבלנים הרשומים בישראל והענפים הראשוניים והמשניים שיש להם רישיון לעסוק בהם. ככה בדיקת קבלן רשום הופכת לאפקטיבית ואמינה.

 

בדיקת קבלן רשום אצל רשם הקבלנים

את רשימת הקבלנים וסיווגם מנהל 'רשם הקבלנים' במשרד הבינוי והשיכון. הוא אינו מחליט על סיווג הקבלנים על ידי החלטה שרירותית או רק על ידי בקשתו של הקבלן והמילה שלו. למעשה, רשם הקבלנים דורש 2 דרישות עיקריות: הראשונה היא שהקבלן יהיה בעל השכלה רלוונטית והשנייה היא שלקבלן יהיה ניסיון בן כמה שנים בתחום העיסוק הספציפי.

שתי הדרישות הללו חייבות להיות מגובות במסמכים ובתיעודים, המוכיחים את נכונותם ולעיתים, הקבלן המבקש לקבלן רישיון קבלן רשום, גם יצטרך להגיע ולהוכיח את יכולותיו והבנתו בתחום, מול ועדה של הרשם. לכן קיימת חשיבות רבה בבחירת סוג הרישיון שאתם מציין לקבל בעת הגשת הבקשה לרשם הקבלנים, אחרת בקשתכם לא תאושר.

 

 

על ענפים ראשיים ומשניים

כדי שבדיקת קבלן רשום תהיה אפקטיבית ומסודרת ותוכל להגדיר במדויק את הקבלן הנצרך ותחום התמחותו, חילק רשם הקבלנים את הרישיונות לעשרות סוגים. בפועל, החלוקה הראשונית היא ל-2 דרגות: ענפים ראשיים וענפים משניים.

ענפים ראשיים אלו ענפי העל, המהווים את הבסיס לכל הענפים המשניים שמתחתם. כך למשל, ענף 100 הוא ענף הבניה הראשי, בעוד ענף 300 הוא ענף גשרים ראשי, 400 -ביוב  וניקוז מים ראשי, 600 הוא ענף בניה בנמלים וכדו- בסה"כ 7 ענפים ראשיים

לכל ענף ראשי יש תחומים וענפים משניים הנמצאים מתחתיו. הם תמיד יתחילו בסימן הספרה הראשונה שלו. כך למשל לענף הבניה הראשי שמספרו 100 יהיו ענפי משנה של פיתוח חצרות -111, בנית שלד-130, עבודות אבן וחיפויי חוץ-132, קונסטורקציית פלדה-150, מתקני מיזוג אוויר 170 וכדומה. כך למשל, בענף ראשי 200, העוסק בכבישים תשתיות ופיתוח, יהיו מספר ענפים משניים, המתחילים בספרה 2, כמו: עפר וחציבה -210, עבודות אספלט -220, הנחת קווי חשמל -250 וכד'.

 

אסור לערבב בבדיקת קבלן רשום

בסה"כ יש 37 ענפים משניים והסדר וההיגיון שבחלוקתם ומספורם- מסייע לבדיקת קבלן רשום, בצורה תכליתית. הדגש הוא כי קבלן שיש לו רישיון לענף ראשי, למשל בענף 100, יכול לעסוק בכל הענפים המשניים, הנכללים תחת הענף הראשי 100, דוגמת: קבלן שיפוצים -131, איטום מבנים -134 וכד' אבל אסור לו לגעת בתחומים שנמצאים תחת ענף ראשי אחר, למשל ענף ראשי 500 -משאבות, טורבינות ותחנות שאיבה.

מנגד, אם אתה קבלן שאינו אוחז ברישיון לענף ראשי אלא רק לענף משני, לדוגמא: כלונסאות וקידוחים-130, אינך יכול לעסוק בענף משני אחר, גם אם הוא כלול בתוך הענף הראשי שגם אתה נמצא בו. קבלן אשר מפר הנחיות אלו, יהיה חשוף לקנסות וסנקציות מאת רשם הקבלנים, עד לביטול הרישיון שלו וכמובן שהוא פוגע אנושות באמון ובאיכות ענף הבניה בישראל.

 

בדיקת קבלן רשום – איך להימנע מטעויות

הרישום והסיווג שאתה כקבלן תקבל בעת הרישום בפנקס הקבלנים, חשובים אם כן מאין כמותם. הם המסייעים לצורך בדיקת קבלן רשום והם גם המגדירים אותך במכרזים השונים. לכן, אין להקל בתהליך עצמו ולעשות אותו כלאחר יד. גם בלא חידוד הנושא, זהו תהליך שיכול להיות ארוך ומייגע, במידה וניגשים אליו ללא יעוץ וליווי ע"י גוף מקצועי, המתמחה בדבר.

חברה מקצועית שכזו, שרישום קבלנים היא מומחיותה, יכולה לסייע לך ע"י אנשים שחיים ביום יום את הוועדות השונות ועל ידי צוות יועצים משפטיים, לקבל סיווג נכון, להשתלב ברמה נכונה ומיטיבה יותר ולצלוח את כל הבירוקרטיה שבהגשת המסמכים וההכנה לוועדות השונות. מניסיון, ליווי מקצועי שכזה חוסך זמן רב ובעיקר כסף רב ומניעת טעויות שאחר כך קשה לתקנן.

'יובל סגל' הנה חברה המתמחה שנים רבות בייצוג וברישום קבלנים אצל רשם הקבלנים. מאחורינו שורת הצלחות ארוכה ויעוץ לקבלנים הגדולים במשק. נשמח לעמוד גם לשרותך בכל התהליכים, עד להצלחתך הסופית.

 

אז מה היה לנו בכתבה:

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:
053-3564128

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!