כל מה שצריך לדעת על קורס ממונה בטיחות

A problem was detected in the following Form. Submitting it could result in errors. Please contact the site administrator.
תוכן עניינים

קורס ממונה בטיחות בבניהיש שתי תופעות שאנו שומעים עליהם במקביל בכלי התקשורת. הראשונה היא מצוקת הדיור ותנופת הבניה הנוכחית האדירה שבאה בעקבותיה והשנייה היא תאונות העבודה הנוראיות שקורות בענף הבניה חדשות לבקרים. תאונות עבודה יכולות לקרות בכל מקום ובכל מפעל אלא שנדמה שבענף הבניה הן קורות יותר ובאופן טבעי, כיאה למאפייני המקצוע – הן גם קטלניות יותר. למעשה, למעלה מ-100 עובדים קיפחו את חייהם בשנה האחרונה בענף.

את התופעה המצערת הזו חייבם לעצור ולצורך כך צריכים להתגייס העובדים עצמם – שסובלים בראש ובראשונה ומסכנים את חייהם ואסור להם להתפשר על בטיחותם, המעסיקים והקבלנים שכל נפגע יכול לגרום להם נזק כספי גדול, עצירת פרויקטים ופתיחת הליכים משפטיים וכמובן המדינה. המדינה, שרוצה להילחם במכת מדינה זו, החלה לחוקק חוקים שתפקידם הוא מניעה וטיפול במפגעים בעבודה על ידי ממוני בטיחות שהם בוגרי קורס ממונה בטיחות בבניה.

חשיבות קורס ממונה בטיחות בבניה

בפועל, מי שהם האחראים הישירים על בטיחות העובדים באתרי הבניה הם הקבלנים הראשיים או קבלני המשנה. הסיכונים הם רבים: נפילות מגובה, קריסות, תקלות במכשור המכני הכבד, חומרים מסוכנים ועוד. מהות הסיכונים כנראה לא תתשנה. עדיין נצטרך מנוף כדי להרים משאות כבדים. החוכמה היא לנסות לנטרל את מרכיב הסיכון שבפעולה. לדאוג שתחזוקת המנוף תהיה תקינה, שהמפעיל יהיה מיומן, שקשירת המשאות תהיה נכונה ובטוחה ושהעובדים בקרקע יסתובבו עם קסדות. ואלו רק קצה הדברים.

לצורך כך, אנו נדרשים לאנשי מקצוע איכותיים שיכירו את הסכנות ויפעלו לצמצומם. הם מחויבים להטמיע ולהקפיד על שמירת תקנות הבטיחות השונות, לייעץ לבעלי העסק והקבלנים כיצד יוצרים סביבת עבודה בטוחה כמעט נטולת סיכונים ופגיעות בעובדים. את ההכשרה של אנשי מקצוע אלו עושים במהלך קורס ממונה בטיחות בבניה.

הקורס מבוסס למעשה על קורס ממוני בטיחות בעבודה והמסיימים חלק זה נדרשים לעמידה בהכשרה משלימה העוסקת במאפיינים ובמקרים הייחודיים של עולם הבניה, הן בצד התיאורטי והן בצד המעשי. כל מפעל או עסק תפעולי בן למעלה מ-50 עובדים חייב לכלול בתוכו ממונה בטיחות. בענף הבניה זה מעט שונה- יש צורך בממונה בטיחות חל מ-100 עובדים אן כי בהם נכללים גם עובדים בתחומים משלימים או עובדים של קבלי משנה (שאינם חייבים להיות שייכים לקבלן הראשי).

תכנית לימוד קורס ממונה בטיחות בבניה

בקורס לומדים התלמידים על החוקים והתקנות השונות בענף הבניה, בדגש על כל תחום הבטיחות והגהות בעבודה. הלימודים מתמקדים באיתור סכנות ומפגעים הן בעבודות הבניה עצמן אבל גם בצדדים מקבילים כמו תשתיות, חשמל, עבודות גובה, חומרים מסוכנים, אש, שימוש והתנהלות נכונה ליד מיכון כבד וכלי רכב ועוד. החוכמה הגדולה ביותר הנלמדת במהלך קורס ממונה בטיחות בבניה, היא לא לראות את המפגעים הבולטים בעין אלא להיות מיומן בחשיפה מוקדמת של פוטנציאל נזק.

כך שחלק חשוב מהלימודים עוסקים ביכולת ליצור סקר סיכונים באתר הבניה ובחינת מפגעים פוטנציאלים וכן התראות עליהם והדרכת הצוותים בשטח להימנע מהם (או למנוע אותם). יש גם לכתוב תוכנית בטיחותית לגבי אתר הבניה וכן לייעץ כאמור לראשי החברה על נושאים מעין אלו.

קראו עוד: קורס פיקוח בניה

דרישות הקבלה של קורס ממונה בטיחות בבניה

קורס ממונה בטיחות בבניה אינו מתאים לכל אחד. הן בשל העובדה כי נדרש ידע מקדים רב והן בשל הצורך להיות אדם בעל עמוד שדרה חזק. ואיך לא נהיה- הרי חיי בני אדם תלויים ביכולת שלנו לסמן ולנסות לאכוף חוקים ותקנות. חלק נכבד מתאונות העבודה בענף הבניה נובע מזלזול או מרצון לבצע דברים במהירות. תפקידו של בוגר קורס ממונה בטיחות בבניה הוא להיות בקשר עם גורמי ניהול שונים ואם מנהלי עבודה בתחומים שונים, להיות ולהרגיש מקצועי בתחום ולהיות מסוגל לעמוד מולם.

לכן, קורס בטיחות בבניה יקרוץ לעובדים המגיעים מתחום הבנייה ורוצים לקדם את העתיד המקצועי שלהם.

דרישות הקבלה דורשים שהבאים בשערי קורס ממונה בטיחות בבניה יהיו בעלי הכשרת מהנדס עם ניסיון של שנתיים או הנדסאים או טכנאים בעלי ניסיון של 3 שנים. יש לעמוד גם בפני ועדת קבלה המורכבת מנציגי מכלת הלימוד ונציגי משרד הכלכלה.

בתום הלימודים הכוללים גם מבחנים, כתיבת תיק שטח ובטיחות והכנת פרויקט גמר מקיף, מקבלים תעודות רשמיות מטעם מפקח העבודה הראשי. ההסמכה אינה לעולם ועד וכדי לעמוד בכשירות טובה, להתעדכן בהתפתחויות בתחום ולעמוד בסטנדרטים הגבוהים שהמקצוע מחייב, יש לבצע השתלמויות שונות מעת לעת.

חושבים ללמוד קורס ממונה בטיחות ולהשתלב בתחום? הגעתם למקום הנכון. אז לפני שאתם ממהרים להירשם, אנחנו פה על מנת לעשות לכם קצת סדר בבלגן.מה החשיבות של קורס ממונה בטיחות, מה לומדים בקורס ומה תנאי הקבלה? כל התשובות לפניכם.

קורס ממונה בטיחות – החשיבות

אין זה משנה אם מדובר בעבודה בגובה או בעיסוק יום יומי עם חומרי מסוכנים לבני אדם, אין ספק שעל בטיחות אסור להתפשר ושהיא מהווה את אחד האספקטים החשובים בתחום.

בעקבות הדרישה ההולכת וגוברת לבעלי מקצוע מיומנים בתחום הבטיחות, החלו מכללות וארגונים שונים בארץ להעביר קורסים שכל מטרתם היא להכשיר את המשתתפים לעמוד בכל האתגרים שענף העבודה יכול להציב בפניהם.

בסופו של דבר לממונה על הבטיחות בעבודה יש חשיבות מכרעת בכל הקשור לשמירה על בטיחות העובדים בסביבת העבודה ועל רווחתם, ומכאן נובעת החשיבות שבלימודים האלה.

מעבר לעובדה שמדובר בקורס שעשוי להקפיץ את הקריירה שלכם לשיאים חדשים, ברוב המקרים מדובר על לימודים מוכרים מטעם המשרד לכלכלה, כך שבסוף הקורס המשתתפים יקבלו תעודה ממשלתית.

מה לומדים בקורס ממונה בטיחות?

לאור העובדה שבשנים האחרונות תאונות העבודה הפכו לנפוצות יותר ויותר, עלה הצורך בהקניית כלים שיספקו למשתתפים יכולת לשפר ולייעל את סביבת העבודה ובתוך כל לצמצם את הסיכוי לתאונות עבודה במתחם.

במסגרת הקורס המשתתפים יחשפו לכל מושגי היסוד החשובים בענף. בנוסף, המשתתפים ייקחו חלק בסיורים לימודיים במפעלים כאלה ואחרים, על מנת להכיר את התחום מקרוב וליישם את המושגים שלמדו בשטח.

קורס ממונה בטיחות – תנאי קבלה

אם אתם מעוניינים להשתלב בקורס ולעסוק בתחום שירותי ממונה בטיחות, עליכם להיות בעלי הכשרה מתאימה בעבודה בתעשייה, כמו גם ניסיון מעשי בתחום. מהנדסים ובוגרי תואר ראשון בתחומים כמו טכנולוגיה למשל יצטרכו להוכיח שיש להם ניסיון של שנתיים לפחות בתחום. במידה ואתם הנדסאים או טכנאים, תצטרכו להוכיח שיש לכם ניסיון של 3 שנים לפחות בעבודה הרלוונטית.

כמובן שברוב המרים תצטרכו לעבור ראיון אישי שמטרתו לבדוק את ההתאמה שלכם ללימודים. בחלק מהמכללות ידרשו המשתתפים להפגין רמה גבוהה גם בשפה האנגלית. בסופו של דבר, תוכלו להשתלב בחברות גדולות בתחום, כמו אילן זדה – שירותי בטיחות בעבודה.

ממונה בטיחות בעבודה – קצת על התפקיד

ממונה הבטיחות הוא הדמות הכי חשוב באתר הבנייה, זו שמחזיקה באחריות הכוללת לתחום הבטיחות באתר. קבלן בנייה למשל שלא מעמיד ממונה בטיחות באתר עובר על החוק וצפוי לקנסות בחוק.

באופן כללי במסגרת תפקידו של ממונה הבטיחות הוא לנהל יומן בטיחות, להיות אחראי על ציוד הבטיחות באתר וכמובן לוודא שכל העובדים במתחם עברו את ההדרכות הרלוונטיות להם.

ממונה הבטיחות ימפה מראש את ההתנהלות במתחם ויספק מענה גם לבטיחות בפרויקט בכלל, וגם לבטיחות בפרויקטים משניים באתר, שעשוי לכלול גם עובדים זמניים במתחם.

ולבסוף נציין את מטרתו המרכזית של הממונה על הבטיחות – לצמצם כמה שיותר את הסיכוי לתאונות עבודה ושכל העובדים יחזרו הביתה בשלום.

ישראל גרוסמן
ישראל גרוסמן

מהנדס בניין עם ניסיון של יותר מ-20 שנה בענף הבנייה. הוא בעל תואר ראשון בהנדסה אזרחית ותואר שני בניהול פרויקטים. ישראל עבד על מגוון פרויקטים ברחבי הארץ, כולל בניית בניינים, כבישים וגשרים.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
A problem was detected in the following Form. Submitting it could result in errors. Please contact the site administrator.