קורס פיקוח בניה

A problem was detected in the following Form. Submitting it could result in errors. Please contact the site administrator.
תוכן עניינים

מפקח בניה הוא תפקיד שלא מעט עובדים ובעלי מקצוע בענף הבניין היו רוצים לרכוש לעצמם והאמת היא שגם כל אחד מהם אכן יכול לרכוש אותו. כל מה שצריך זה לקבל החלטה על הצטרפות למסגרת של קורס פיקוח בניה באחד ממוסדות הלימוד המוכרים על ידי משרד העבודה והרווחה ולרכוש את הידע וההסמכה הנדרשים לתחילת עבודה כמפקחי בניה. למי מיועד קורס פיקוח בניה? מה הם הנושאים הנלמדים במסגרת הקורס? כמה זמן אורך הקורס? מדוע ישנם מסלולים כל כך רבים להשלמת הקורס ומהו המסלול המתאים לכם? על שאלות אלו ועוד עונים לכם בשורות הבאות, המומחים של המרכז ללימודי בניין, המציע לימודי פיקוח בניה בכל המסלולים.

 

מיהו מפקח בניה ולמה נחשב תפקיד זה לכל כך אטרקטיבי?

מפקח בניה הוא איש מקצוע שתפקידו הוא לפקח על הנעשה בתהליך הבנייה, הן על המפות והמסמכים והן בשטח. מפקח בניה הוא למעשה אחת מהפונקציות החשובות ביותר שעומדות לרשות הלקוח או היזם, שכן המפקח משמש כזרועו הארוכה של הלקוח בפרויקט. במסגרת תהליך הבנייה מעורבים שורה ארוכה של בעלי מקצוע עם אינטרסים כלכליים ואחרים, שלרוב מנוגדים לאלו של הלקוח ועל כן נדרש פיקוח מקצועי שיבטיח כי אינטרסים אלה אינם פוגעים במטרות ובאינטרסים של הלקוח עצמו, אינטרסים עליהם הוא משלם ממיטב כספו. מפקח בניה יכול לפעול גם מטעם רשות שלטונית ובמיוחד הרשות המקומית, במטרה לוודא כי הפרויקט מבוצע על פי החוק, בהתאם להיתר הבניה ובהתאם לתכנית הבניה שעל בסיסה ניתן ההיתר. בהתאם לכך, מפקח בניה הוא איש מקצוע שאותו אחראי לשכור ואת שכרו אחראי לשלם הלקוח או כל גורם אחר המעוניין בפיקוח, מה שהופך את מפקח הבניה לאיש מקצוע חופשי שסמכויותיו מעוגנות בהסכם העבודה ושפועל לטובת הלקוח עצמו.

ראו גם: קורס מנהל פרויקטים בבניה

מה נדרש בכדי להפוך למפקח בניה?

אם אתם רוצים להפוך למפקחי בניה, עליכם לעבור הכשרה מקצועית מתאימה והכשרה זו יכולה להשתנות ממקרה למקרה, בהתאם לניסיון שלכם בענף הבנייה ובהתאם להשכלה והסמכות קודמות שיש לכם בתחום הבנייה. מהנדסי בניין, הנדסאים, קבלנים, אדריכלים ויזמים, יכולים לעבור קורס מזורז שנמשך בין 10 ל-20 מפגשים על מנת לקבל תעודת מפקח בניה. יחד עם זאת, לפני שאתם מצטרפים לקורס, חשוב מאוד לבחון האם הוא מוכר על ידי משרד העבודה והרווחה. ישנן מכללות שמציעות לימודי מפקח בניה אך מתחייבות אך ורק לתעודת סיום לכל הבוגרים העומדים בתנאי הקורס מבלי להתחייב להסמכה חוקית מטעם משרד העבודה.

קורס פיקוח בניה המוכר מטעם משרד העבודה והרווחה יכול להימשך בין שנה לשנתיים, בהתאם להיקף הלימוד השבועי. ישנם מסלולים המתאימים לסטודנטים חופשיים בעוד אחרים מיועדים לבעלי מקצוע הנדרשים להמשיך ולעבוד במשרה מלאה תוך כדי הלימודים, מה שמאריך את משך הקורס ופורש אותו על פני זמן רב יותר. את כל תנאי הקבלה למסגרת של קורס פיקוח בניה אתם רוצים לברר מראש ולוודא שתעודת הסיום שאתם מקבלים בתום הקורס היא תעודה מוכרת על ידי משרד העבודה והרווחה, כך שלא רק תאחזו בתעודה הנדרשת, אלא גם תוכלו לעבוד במקצוע.

קורס אינסטלציה

מהם הנושאים הנלמדים במסגרת הקורס?

מפקח בניה הוא איש מקצוע שצריך לשלוט למעשה בכל רזי עולם הבנייה ולהחזיק במעגלי ידע רחבים משורה של תחומי התמחות. בהתאם לכך, נושאי הלימוד במסגרת קורס כזה הם רחבים ומגוונים וכוללים, בין היתר, את הבאים:

  • דיני התכנון והבנייה במדינת ישראל
  • התנהלות חוזית מנקודת מבט משפטית
  • מניעת ליקויים בשלב השלד ובשלבים השונים של שלב הגמר
  • בקרת איכות על עבודות הגמר
  • בידוד ואיטום מבנים
  • תקנים מקצועיים והנדסיים ותקנות החוק
  • תחום הנגישות לבעלי מוגבלות
  • בטיחות אש ומים
  • קריאת מפות טופוגרפיות, תכניות בניה ומסמכים מקצועיים בענף הבנייה
  • ניתוחים כלכליים של פרויקטים בענף הבנייה
  • בדיקת בדק בית

כמובן שנושאי הלימוד יכולים להיות רחבים הרבה יותר, הכל בהתאם להיקף הידע ואיכות הקורס שמציע כל מוסד לימודים בתחום מקצועות הבנייה. יחד עם זאת, על מנת לקבל הכרה מטעם משרד העבודה והרווחה, חייב הקורס לעמוד ברשימת הנושאים המחייבת שקבע המשרד וגם את זה אתם רוצים לבדוק לפני שאתם נרשמים לכל קורס פיקוח בניה בכל מכללה או מוסד לימודים שהוא.

היכן ניתן ללמוד את הקורס?

כאמור, קורס פיקוח בניה מוצע כיום בכל מוסדות הלימוד המציעים את לימודי מקצועות הבניה השונים. יחד עם זאת, לא כל מוסד לימוד כזה מציע את היקף הלימודים הנדרש ואת נושאי הלימוד הנדרשים על מנת לקבל הסמכה מטעם משרד העבודה והרווחה. לפני שאתם נרשמים לקורס, אתם רוצים לעשות בירור על מוסד הלימודים עצמו ועל הקורס הספציפי. אתם רוצים לוודא שמדובר במוסד אמין ובעל מוניטין, שהמוסד מוכר בענף הבניין ואתם גם רוצים לראות הוכחה כתובה לכך שבוגרי הקורס מקבלים הסמכה מלאה, או רשאים לגשת לתהליך של הסמכה במשרד העבודה. כל דבר פחות מזה, עלול לגרום לכם למפח נפש ולהפוך את כל תהליך הלימוד למיותר.

במרכז ללימודי בניין תוכלו להשלים קורס פיקוח בניה במסלולים ייעודיים לאנשי מקצוע מוסמכים בענף הבניין ולאנשים שרוצים להיכנס לענף הבניין דרך נתיב הפיקוח. במרכז תרכשו את כל הידע הנדרש לכם באמצעות צוות מרצים מן השורה הראשונה, תוכלו להשלים את הלימודים עם הסמכה מלאה של משרד העבודה והרווחה ותוכלו לבחון בכל מסלול שמתאים לכם בהתאם להיקף הלימודים ובהתאם לסוג התעודה המבוקשת מבחינתכם בתום הקורס.

 

פונקציה חשובה, בעיקר ללקוח

כפי שאמרנו קודם לכן, מפקח בניה היא פונקציה חשובה מאוד עבור הלקוח, אבל פחות עבור הפרויקט ועבור הרשויות. מבחינת הרשויות, מה שחשוב הוא שהקבלנים, המהנדסים, האדריכלים ומנהלי העבודה המעורבים בפרויקט יהיו בעלי הסמכות מתאימות ורישוי מתאים מטעם הרשויות הרלוונטיות. המפקח עצמו אמור רק לייצג את האינטרסים של הלקוח ולכן הרשויות אינן נשענות עליו כגורם שאמור להבטיח את התקנות והתקנים בפרויקט. זאת גם הסיבה שרבים בוחרים במסלולים מקוצרים שיאפשרו להם להציע סוג מסוים של פיקוח בניה בשוק.

יחד עם זאת, חשוב להבין שמפקח בניה הוא איש מקצוע שצריך להיות בעל ידע נרחב מאוד ומקצועי מאוד בענף הבנייה ולכן חשוב מאוד לקבל את כל ההכשרה המקצועית הנדרשת במסגרת קורס פיקוח בניה. דברים אלה נכונים בעיקר אם אתם מתכוונים לעבוד עם יזמים גדולים ובמסגרת פרויקטים גדולים בענף הבנייה, אבל הם נכונים גם אם יש לכם כוונה להשתלב בתחום הבנייה הפרטית בלבד. גם במקרה כזה, אתם רוצים להציע ללקוחות שלכם ערך אמיתי ויכולת אמיתית לפקח על הנעשה בפרויקט, להבטיח שהפרויקט מנוהל בצורה יעילה וחלקה ולהבטיח שכל תהליך הבניה מבוצע על פי האינטרסים שלכם, על פי העקרונות ההנדסיים והמקצועיים הנדרשים ועל פי דרישות החוק והרשויות. לשם כך יהיה עליכם להשלים קורס פיקוח בניה שיכול להעניק לכם את הידע החסר לכם, גם אם הוא נמשך שנתיים.

המרכז ללימודי בניין מציע לכם כאמור את כל האפשרויות הקיימות בתחום זה, ואם יש לכם רצון להשתלב במסגרת של קורס פיקוח בניה, אתם ללא ספק רוצים לבדוק תחילה מה מציע לכם המרכז ללימודי בניין.

ישראל גרוסמן
ישראל גרוסמן

מהנדס בניין עם ניסיון של יותר מ-20 שנה בענף הבנייה. הוא בעל תואר ראשון בהנדסה אזרחית ותואר שני בניהול פרויקטים. ישראל עבד על מגוון פרויקטים ברחבי הארץ, כולל בניית בניינים, כבישים וגשרים.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
A problem was detected in the following Form. Submitting it could result in errors. Please contact the site administrator.