תעודת מנהל עבודה מוסמך

A problem was detected in the following Form. Submitting it could result in errors. Please contact the site administrator.
תוכן עניינים

 

אם אתם עובדים בענף הבניין כבר מספר שנים והאמביציה האישית שלכם מכוונת אתכם לעבר התפקיד הנכסף של מנהל עבודה בענף הבניין, אתם לחלוטין לא לבד. מנהל עבודה הוא אחד המקצועות המאתגרים והאחראים ביותר בענף הבניין ורבים בענף הבניין רואים בו כמסלול קריירה אטרקטיבי עם שכר נאה בצדו. העניין הוא שלא כל אחד יכול להיות מנהל עבודה, ותחילת העבודה כמנהל עבודה מתאפשרת רק לאחר הסמכה מסודרת וקבלת תעודת מנהל עבודה מוסמך. מה עליכם לעשות בכדי לקבל את ההסמכה הנדרשת? היכן תוכלו להשלים את העמידה שלכם בקריטריונים הנדרשים והיכן מפורטים הקריטריונים הללו? האם תעודה כזאת מסדרת לכם שכר גבוה יותר במקצוע של מנהל עבודה? על שאלות אלו ועוד עונים לכם בשורות הבאות, המומחים של המרכז ללימודי בניין, שמציע גם לימודי מנהל עבודה עם תעודת הסמכה רשמית בסופם.

 

מה נדרש מכם לצורך קבלת תעודת מנהל עבודה מוסמך?

ובכן, מנהל עבודה הוא תפקיד עם אחריות רבה מאוד, גם בנושאים לוגיסטיים של ניהול אתר הבניה, אבל עוד יותר מכך, גם בנושאי בטיחות בעבודה. בהתאם לכך, תפקיד זה מפוקח באדיקות על ידי משרד העבודה והרווחה, שדורש מכל אדם המבקש לעסוק במקצוע, לעבור תהליך של הסמכה. הסמכה זו מורכבת משלושה מרכיבים מרכזיים:

  • ניסיון – השתלבות בתפקיד מנהל עבודה מחייבת ניסיון כלשהו בענף הבנייה, ניסיון שיכול להתחיל בשנתיים במקרה של מהנדס בניין, הנדסאי בניין או טכנאי אזרחי ועד ניסיון של 5 שנות עבודה עם קבלן שלד במקרה של אדם ללא השכלה קודמת בענף הבניין. ישנם מסלולי כניסה נוספים לתחום, וכולם מסתיימים בסופו של דבר עם תעודת מנהל עבודה מוסמך, ועל מסלולים אלה תוכלו ללמוד באתר האינטרנט של משרד העבודה והרווחה.
  • השלמת לימודי מנהל עבודה – כחלק מתהליך ההסמכה של מנהל עבודה, על המבקש להשתלב בתפקיד זה להשלים הכשרה מקצועית הניתנת במסגרת לימודי תעודה שאורכים בדרך כלל שנה אחת ובהיקף של כ-500 שעות לימוד. לימודים אלה מוצעים על ידי מוסדות לימוד שונים בתחום מקצועות הבניין, ובכלל זה על ידי המרכז ללימודי בניין, שנחשב לאחד ממוסדות הלימוד המובילים בענף הבניין בישראל. הקבלה ללימודי מנהל עבודה מתאפשרת רק בעמידה במספר קריטריונים שמפוקחים על ידי משרד הכלכלה, ובכלל זה לפחות 10 שנות לימוד, ניסיון נדרש וראיון עם ועדת קבלה בה חבר גם נציג של משרד הכלכלה.
  • הסמכה – ההסכמה עצמה, שבסופו ניתנת תעודת מנהל עבודה מוסמך, היא למעשה תהליך טכני שבמסגרתו נבחן כל תהליך ההכשרה של המועמד לתפקיד, עמידתו בקריטריונים הנדרשים, השלמת לימודי מנהל עבודה בהיקף הנדרש ומעבר מבחני ההסמכה הנדרשים במוסד הלימוד. במקרה כזה, מעניק משרד העבודה והרווחה לבוגר הלימודים, תעודת מנהל עבודה מוסמך איתה יכול הבוגר להשתלב בענף הבניין בתור מנהל עבודה.

האם המקצוע הזה נכון לכם?

ובכן, כפי שידוע לכל אדם העובד בענף הבניין, תפקיד מנהל עבודה הוא אחד מהתפקידים האטרקטיביים והנחשקים בענף הבניין, גם בגלל רמת השכר הגבוהה שמתחילה ב-14,000 שקלים בחודש אבל גם בגלל האתגר, הסיפוק המקצועי והאחריות הרבה שיושבת על כתפי מנהל העבודה. מנהל העבודה למעשה אחראי על כל היבטי הניהול של העבודה בשטח והוא הגורם המכריע בשורה ארוכה של נושאים סביב ההתנהלות באתר הבנייה. אז מבחינת שכר עבודה בהחלט מדובר במקצוע אטרקטיבי, שבו אפשר גם להתקדם ולבסס מוניטין של אנשי מקצוע מבוקשים ששכרם יכול להיות גבוה במיוחד, אבל גם מבחינת סיפוק מקצועי ועניין, למקצוע מנהל העבודה יש יתרונות חשובים שיכולים להתאים לכם. מצד שני, אחריות גבוהה, סביבת עבודה דינמית וניהול מערך שלם של כוח אדם ולוגיסטיקה הם לא הפורטה של כל אחד, ואם אתם לא לגמרי בטוחים, כדאי לצלול לפרטים ולברר קצת יותר מידע על סדר יומו של מנהל עבודה באתר בניה.

 

באילו פרויקטים יכול להשתלב מנהל עבודה?

מרגע שאתם אוחזים בידיכם תעודת מנהל עבודה מוסמך, אתם למעשה נתונים לכוחות השוק. מן הסתם, אם זה עתה סיימתם את הלימודים וקיבלתם את ההסמכה המיועדת, סביר להניח שלא תוכלו להשתלב בפרויקטים מסחריים גדולים של בניית גשרים, מחלפים או גורדי שחקים ומבני ציבור, אבל בהחלט תוכלו להתחיל בפרויקטים של בנייה למגורים, לרבות פרויקטים של בנייה פרטית במודל בנה ביתך, שמהווים נקודת כניסה מצוינת לענף הבניין. בהמשך הדרך, ככל שתרכשו ותפתחו את הרמה המקצועית שלכם ואת המוניטין שלכם בענף הבניין, תוכלו להשתלב בפרויקטים גדולים ומוכרים יותר ולמשוך את תשומת ליבם של יזמי הנדל"ן הגדולים במדינה.

 

האם זה חשוב באיזה מוסד לימוד משלימים את הלימודים?

כפי שאמרנו קודם לכן, לצורך קבלת תעודת מנהל עבודה מוסמך, ישנו תהליך הכשרה והסמכה שאותו עליכם לעבור ואת התהליך הזה תוכלו להשלים בכמה וכמה מוסדות לימוד. בהנחה שבדקתם ווידאתם שמוסד הלימוד בו בחרתם הוא מוסד שהורשה ומפוקח על ידי משרד הכלכלה לעניין זה (משרד הכלכלה אחראי על נושא לימודי מנהל עבודה), הרי שבהחלט מדובר במוסד השכלה שבו תוכלו להשלים את לימודיכם. לכך כדאי להוסיף שיקולים של מרחק גאוגרפי בין מוסד הלימוד ובין מקום המגורים שלכם, שכר לימוד מבוקש, פרישת ימי הלימוד לאורך השבוע והיכולת שלכם לשלב את הלימודים עם שגרת העבודה שלכם וכדומה.

יחד עם זאת, מעבר לשיקולים טכניים אלה, חשוב מאוד גם לבחון את המוניטין של מוסד הלימוד, שכן מוניטין זה יכול להשפיע על הקלות בה תוכלו למצוא עבודה בתפקיד לאחר שתצאו אל השוק עם תעודת מנהל עבודה מוסמך בידיכם. כך למשל, המרכז ללימודי בניין נחשב לאחד ממוסדות הלימוד המובילים בישראל בכל הקשור למקצועות הבניין. בכלל זה מציעה המרכז לימודי הנדסה בענף הבניין, וכן לימודי תעודה במגוון רחב של מקצועות הבניין לרבות לימודי מנהל עבודה. רבים ממנהלי העבודה הבכירים בענף הבניין בישראל, מנהלי עבודה שמעורבים בפרויקטים הגדולים ביותר כמו גם מנהלי עבודה שנחשבים למובילים בפרויקטים בוטיק ונישה, הם בוגרי המרכז ללימודי בניין, ולא בכדי.

 

מה לומדים במסגרת תהליך ההכשרה וההסמכה של מנהל עבודה?

ובכן, במסגרת לימודי מנהל עבודה עד לקבלת תעודת מנהל עבודה מוסמך, תלמדו שורה של נושאים שמרכיבים את סך מעגלי הידע שבהם צריך לאחוז מנהל עבודה מקצועי. בכלל זה תלמדו על מלאכת הבנייה, חומרי בניין, ציוד בנייה, ניהול כוח אדם, קריאת מפות טופוגרפיות, תכנית בנייה, דו"חות מדידה ומסמכים מקצועיים נוספים, בטיחות ועזרה ראשונה באתרי בנייה, עבודה בגובה, ארגון וניהול אתר בניה וניהול הביצוע באתר, תורת הבנייה, יציבות מבנים ועוד. נושאים אלה מהווים את אבני היסוד בעבודתו של מנהל העבודה, שמתפקד לא רק כאיש לוגיסטיקה וכמנהל, אלא גם כאיש מקצוע שחייב לאחוז בידע נרחב בענף הבניין ולהיות מעורב גם בהיבטים המקצועיים וההנדסיים של הפרויקט. בבחירת מוסד השכלה, ובכלל זה המרכז ללימודי בניין בישראל, חשוב מאוד לבחון לעומק את תכנית הלימודים ונושאי הלימוד ולוודא שאלו הם אכן נושאי הלימוד הנדרשים על פי הגדרות משרד הכלכלה, ואשר על בסיסן אכן זוכה מוסד הלימוד הספציפי לרישיון לימודים מטעם משרד הכלכלה.

ישראל גרוסמן
ישראל גרוסמן

מהנדס בניין עם ניסיון של יותר מ-20 שנה בענף הבנייה. הוא בעל תואר ראשון בהנדסה אזרחית ותואר שני בניהול פרויקטים. ישראל עבד על מגוון פרויקטים ברחבי הארץ, כולל בניית בניינים, כבישים וגשרים.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
A problem was detected in the following Form. Submitting it could result in errors. Please contact the site administrator.